Star Wars: Battlefront II
Star Wars: Battlefront II
by Dömösi Gábor @ 2006-03-23
Star Wars: Battlefront II
|
Összesen egyetlen kiadót tudunk a mai napig mondani, ami fenn tudja magát tartani egy játékszériával, másfél évtizeden keresztül. Igen, jó helyen kapizsgáltok; ez a kiadó nem más, mint a Lucasarts. Star Wars-os játékaikkal pontosan 14 éve szerepeltetik már magukat, amit be kell hogy valljunk, hogy nem kevés. Produkcióik között ott van; 1993-ből Rebel Assault, 1998-ból a Rouge Squadron 3D, és a Jedi Knight: Mysterous of the Sith, 2000-ből a Force Commander és Battle for Naboo, 2001-ből a Racer és a Phantom Menace, 2002-ből a Jedi Knight 2: Jedi Outcast és a Starfighter, 2003-ban Jedi Knight: Jedi Academy és a Knights of the Old Republic (talán a legnagyobb név az összes közül). 2004-ben sem voltak restek; év végén kijött a Battlefront első része. Ezután pár hónappal később, két játékot zsinórban dobtak piacra, méghozzá a Knights of the Old Republic 2-t és Republic Commando-t. Iskolakezdésre megkaphattuk a Revenge of the Sith-et. Most év végén pedig a Battlefront második részét is. (Ez nem túl sok játék, de az mindenképp nagy dolog, hogy általában ezek a játékok 90% felett lettek értékelve) Most azonban a felsoroltak közül én a legutóbbi játékot, a Star Wars: Battlefront 2-t fogom tesztelni. |
Má' megint szotrizgatunk? |
Az ember azt hinné, hogy ez a progi is csak egy újabb bőr lehúzása a Csillagok Háborújáról. Nos, fel kell, hogy világosítsak mindenkit, aki ezt gondolja, hogy téved. (osztom már az észt rendesen) A film szotrija mellett egy másik töri is kerekül. Ez már a Republic Commandóban is észrevehető volt. Külön történetet alakítottak ki egy szervezett csapatról, a Delta Osztagról. Ezt az irányzatot vitték tovább a Battlefront 2-ben, itt az 501-es zászlóalj egyik katonáját alakítjuk, aki átélte a Klón Háborúk kezdetének első percét, és a Galaktikus Birodalom összeomlásának utolsó pillanatát is. Ez azt jelenti, hogy a játékban átélhetjük a Geonosis-i csatától minden egyes harcot egészen a Endor holdon lévő bunkerostromig. A progi elrepít a "réges-régi galaxis" központjától egészen a naprendszer legtávolabbi csücskéig. Vegyél részt a Wookie-kal együtt a Kashyyyk-i csatában, vagy indulj neki birodalmi lépegetőkkel a Hoth bolygón lévű Echo bázisnak. Ahogy már az előbb mondtam, itt nem a nagy harcok a legfontosabbak, hanem sokkal nagyobb szerephez jutnak az érzelmek. (na, nem úgy gondolom) Például, mit érezhettek akkor a klónkatonák amikor a 66-os parancs értelmében meg kellett ölniük Jedi vezetőiket? Sőt, hogy ezt igazán megértsétek, idézek nektek az egyik átvezető animációból. "A Felucia-i csata után, búcsút kellett vennünk Aayla Secura mestertől is. Halála előtt azt mondta, hogy mi vagyunk a legbátrabb katonák, akiket valaha ismert. Szerencsénk volt, hogy sisak volt a fejünkön, mert egyikünk sem tudott volna a szemébe nézni." Nem tudom, hogy mi vezette a Lucasarts-ot, ehhez a drámai elemekhez, mindenesetre tökéletesen passzol a szomorú történethez. Most már szerintem itt van az ideje, hogy rátérjek a kinézetre, és az egyéb fontosabb részletekre... |
|
Nézzük a dolgot Star Wars szemmel! |
Grafikailag nem okozott csalódást a játék, szépen kidolgozott, szépek a textúrák, egyszóval (leg)apróbb részletekig kidolgozott. Csak egyetlen kifogásom van ellene, hogy a víz nem tűnik igazán víznek, úgyhogy majd jó lenne ha a Pandemic vagy a Lucasarts megreformálná a progi grafikájának e részét, a következő epizódig (ami remélem lesz). A hangok miatt kell az egekbe értékelni a programot. Igaz a csatazajok nem "Call of Duty-verők", de szerintem nem kell több a Star Wars hangulathoz. A zenék azok, amik megkoronázzák a játékot. Jonh Williams által komponált zenéket hallhatunk, majdnem az egész játék során. (Azért majdnem, mert a zenék másik részét, Ben Burtt készítette) Már a menüben észre lehet venni, hogy (nagyon)kicsit komolyabb hangvételű a játék, mint az előző volt. (Na nem úgy, mint a Warrior Within a Sands of Time-hoz képest) Itt már felcsendül az Imperial March a Star Wars főcímdal, sőt a legnagyobb újdonság a Hero Falls című alkotás, ami kicsit drámaibbá varázsolja az ember hangulatát. A játék közben hallgathatjuk vegyesen a régi és az újabb zenéket, mint például a Fleet enter the hyperspace vagy az Into the trap. A hangokról annyit megemlítenék, hogy a Lucasartsnak sikerült beszerezni pár Csillagok Háborújás szereplőt, akik hangját a játékban hallhatjuk, például Temuerra Morrison-t. (Ő már a Republic Commando-ban is Delta 38-at játszotta!) Gondolom sokaknak nem mond semmit ez a név, de elég ha annyit mondok, hogy ő játszotta Jango Fett-et a Klónok Támadásában. Itt szintén azt játssza, illetve fiát Boba-t, és klón tanácsadónk, karakterünk is az ő hangját kapta meg. A progi irányításilag abszolút rendben van, tipikus FPS kontrollálás, szerintem ezzel senki sem fog bajlódni. Esetleg az...,de nem akarom előre lelőni a poént, majd megtudjátok pár bekezdéssel később. Most pedig nézzük, hogy milyen fejleményeket hozott a game játékmenet terén. |
|
Az Erő velünk van Mester! |
A Pandemic teljesen átalakította a játékmenetet az első rész óta. Kezdjük máris a Tréning pályával. Itt el tudod sajátítani a játék alapjait, (ki gondolta volna?) ám már néhány új dolgot itt is fel lehet fedezni. Például a játékközbeni kasztváltást, vagy az új fegyvereket. A Fegyvereket lecserélték és átszabták, nekem tökéletesen megfeleltek a régebbi eszközök, nem tudom, miért kellett váltani, lehet hogy ez csak engem zavart, de az első részben könnyebben kezelhető volt a tankokban lévő elsődleges lézersugár. A gyakorlóküldetés végén jött azonban valami, ami elfeledtette az előbb felsorolt negatívumokat. Ugyanis ekkor a program felajánlotta a lehetőséget Mace Windu Jedi Mester irányítására. Nem gondoltam volna, hogy megadják ezt a jogot a BF 2-ben, de mindenesetre jó döntés volt. Kidolgozottak a mozdulatok, (van belőlük vagy 6 darab, minden Jedinél vagy Sithnél másak) és könnyen előhívhatóak is. Bárhogyan mozoghat a Jedi/Sith szimplán kardozhat, védekezhet, sprintelve támadhat, ugorva lesújthat, sőt kardot bumerángként használhat. Erők közül rendelkezésünkre áll a lökés és a villámszórás. Ejtenék pár szót az utánpótlás korlátozásról is. Nos, a második részben az ellenfélnek némi kiváltsága van ugyanis, amíg a mi készleteink végesek, addig az ellen korlátlan számú embert hozhat a csatatérre. Aprópó emberek. Oldalanként kettő új egységgel bővült a választék, névszerint Klón parancsnok és a Klón mérnök, Droidoknál ugyanez, A lázadóknál a Bothan kém, a birodalomnál pedig ugyanaz szintén, mint a klónoknál. Egy rövid jellemzés róluk: A klón parancsnok elsődleges fegyvere egy hatásos golyószóró, ami pillanatok alatt képes szétlőni az ellent, illetve egy pajzserősítő. A mérnökök rendelkeznek egy lézerkarabéllyal, és egy fúziósvágóval. A Bothan kém egy lángszóróval rendelkezik, amivel meg tudja pörkölni ellenségeit jó alaposan. Sőt ezek a fickók akár láthatalanná is tudnak válni. Aki azt hiszi, hogy vége van az újdonságok sorainak, nagyon téved. "Ez még csak a kezdet." |
|
Harc földön, vizen, levegőben, űrben! |
Jól hallottátok, űrben. Igen csak meglepődtem, amikor a progi a második küldetésben lerak engem egy hangár közepére, és elkezdi a hangszóró (nem Han Solo) mondani, hogy "Minden pilóta a gépbe!" Ha valaki eddig nem találta volna ki, hogy miről van szó, azt felvilágositom, hogy a Battlefront 2-ben már helyet kaptak az űrcsaták. Kezdetben kiválaszthatjuk szokásosan, hogy mire szakosodott emberrel szeretnénk repdesni az űrben. Itt összesen két választásunk van, mégpedig egy pilóta és egy tengerészgyalogos. Az utóbbi kicsit jobban fel van fegyverkezve, az előbbi azonban harcban nemigen állja meg a helyét, mivel elég gyér páncélzatot kapott. Ha ezzel megvagyunk, választhatunk, hogy milyen géppel szeretnénk ritkítani az ellent. (Ezt nem úgy kell elképzelni, hogy egy menüben válogathatunk a szárnyak közül, hanem a hangárban álló repcsik közül dönthetjük el, hogy melyik tetszik.) Röviden összefoglalnám a géptípusokat: Egy bombázó, egy gyors, ám elég gyenge páncélzattal megáldott Jedi Starfighter, egy hatszárnyú, az utóbbi kettő keveréke, és végül egy lassú és harcban nemigen jeleskedő szállító hajó, amivel be tudunk repülni az ellenséges csapat főhangárjába és a szállítónál új embereket tudunk toborozni ellenük. Miután választottunk az egyik hajótípusból, kirepülhetünk az űrbe és elkezdhetjük aprítani a jónépet. Most szeretnék visszatérni az előző bekezdésre, amiben az irányításról beszéltem. Az űrcsaták közbeni irányítás eleinte bonyolult feladat. Először nagyon meggyűlt a bajom az kontrollálással, mivel annak is örültem, hogy egyáltalán megtanultam kanyarodni a hajómmal, utána meg jöttek a rakéták, az autómata védelmirendszer és egy pillanat alatt kivontak a forgalomból. Ilyenkor nem kell rögtön pánikba esni, "hogy ez nekem nem megy", csak egy pár órát gyakorolni. Tudom az elején nekem is felment a pumpa, nem is egyszer, és ilyenkor a gépét a főemlős legszívesebben a szeméttárolóba hajítaná, de ahogy mindig is mondtam: "Gyakorlás teszi a mestert." A grafika itt is természetesen a legapróbb részletekig kidolgozott, és a játékhangulat itt éri el a tetőpontot! Lézer itt, rakéta ott, SW zene+ hangok, Csillagok Háborúja feelinghez nem kell több. Mint ahogy az egyik Gamestar-os mondta, (azt hiszem Bad Sector) még anno: "Ilyenkor maximálisan Jedinek érezzük magunkat!" No, de itt nem csak az ellen írtása a lényeg, hiszen hiába, írtod ki az összes vadászgépet, ha a legnagyobbal a csillagrombolóval nem végzel. Ám, e monstrum kiírtását sem a szokásos módon intézte el nekünk a Pandemic. Nem csak agyba-főbe kell lőni, hanem különböző kritikus pontokat kell elpusztítani. Előszőr a pajzsot kell kiiktatni, azután már rád van bízva, hogy mely részeket akarod elintézni. (szenzor, életfenntartó egység, motorok, kommunikációs antenna és a parancsonoki híd) Ezeket mind az ellenség előtt kell elintézni, ha ők végeznek előbb a flottátok és egyben a csata is elveszett. A fejlesztők kedveztek azoknak embereknek is, akik az FPS-es részeket szeretik jobban, mivel a nemrég felsorolt pontokat, az űrhajón belűl is lehet szabotálni, mégpedig gránátok és bombák segítségével. Mindössze csak egy gyenge védelmivonalon kell átverekedni magunkat és már el is érkeztünk a pajzsmaghoz, motorhűtő berendezéshez, illetve a vezérlőhöz. Aki pedig azt hiszi, hogy ezzel vége is van tesztünknek az megint téved! Nem hittem el egyszerűen, hogy ilyen sokoldalú játék is van! Ugyebár Star Wars: Battlefront 2 tartalmaz egy Sztori és egy tréning mód mellett egy Instant Action illetve egy Galactic Conquest módot is. Az Instant Action-ről röviden annyit, hogy itt az összes járható pálya össze van gyűjtve. Ezekkel mind játszhatunk különféle módokban. (Capture the Flag, Conquest, Assault és Hunt) Én inkább most a Galactic Conquest-re térnék ki, ami talán a legjobb játékmód az összes közül. Aki esetleg játszott az első résszel, az tudhatja, hogy ebben a kampányrészben bolygókat kell irányításunk alá vonni. Nincs ez másképp a második részben sem, itt azonban megint átrendezték a játékmenetet, de elég rendesen. Ugyanis miután kiválasztottuk, hogy melyik oldallal legyünk, máris szemünk elé tárul az egész galaxis, ahol meghatározott hiperűrútvonalakon mászkálhatunk flottáinkkal. Ezzel máris kaptunk egy körökre osztott startégiát, mivel itt körönként mindig egy egységnyit mozoghatunk haderőnkkel. Ez azonban így elég nyersnek hangzik, de szerencsére a szokásos körítés Pandemic módra nem marad el. Kezdésnek van is egy flottánk és pár elfoglalt planétánk, ahonnan kiindulhatunk. Innen már el is kezdhetjük hódító hadjáratunkat, a szokásos módon, elutazunk egy bolygóhoz és ha akarjuk, megtámadhatjuk. Ám ez így még túl egyszerű volna. Ha az aktuális bolygó pályájánál az ellenfél űrfregattjai állomásoznak, meg kell vívnunk velük egy űrcsatát, csak azután szállhatunk le a bolygó felszínére és kezdhetjük meg inváziónkat. Ha nyerünk, krediteket kapunk erőfeszítéseinkért, és a planéta a fennhatóságunk alá kerül. Elfelejtettem az előbb megemlíteni, hogy a harcok előtt választhatunk különböző bónuszokat, melyeket aktiválhatunk egy bizonyos csata idejére. Itt egy kicsit megint módosítottak az első részhez, a fejlesztő srácok, mivel az előbb említett bónuszokat, itt már meg kell venni, illetve csak egyetlen harc erejéig használhatóak. Ezek a kis "zsetonok" rendkívül hasznosak, akár meg is fordíthatják egy csata kimenetelét. Ha a bacta kezelést választjuk, minden barátságos egység gyógyulni fog autómatikusan, de ha esetleg a vezető mellett döntenénk, egy vezér csapódik csapatunkhoz. (pl.: Han Solo, Luke, Obi-Wan stb.) Amiről még mindenképpen szeretnék szót ejteni, még mielőtt lezárnám ezt a cikket, az, hogy különböző embereket nem használhatunk rögtön hadseregünkben, hanem toboroznunk kell őket, akikre természetesen szintén krediteket kell áldoznunk. |
|
Nem az Anna örök, hanem a Star Wars! |
Szerény véleményem szerint, a Star Wars: Battlefront 2 simán veri az SW FPS-ek bármelyikét, no persze minden játékot a korhoz megfelelően mértem, de akkor is erre a következtetésre jutottam. Ez a progi magába foglalja az FPS elemeket, a szimulátorok rajongóinak a szívét is meg fogja dobogtatni, illetve az RTS funok is el fogják kapkodni a boltok polcairól. Nem is tudom, hogy miért beszélek jövő időben, hiszen a BF 2 már 4 millió példányszámban elkelt, és ezzel már rendesen megszorongatta a World of Warcraft, 5 milliós sikerét is. |
|
|